مقدمه
مراكز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي (EDC) به عنوان مغز متفكر دانشگاه مسئوليت ارتقاي كيفي آموزش را در دانشگاه هاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي كشور بعهده دارند. ايفاي اين نقش حساس مستلزم وجود ساز و كار دائمي در دانشكده ها و مراكز آموزشي درماني است تا فعاليت هاي توسعه آموزش در تمامي اركان آموزش دانشگاه تسري يابد. در راستاي توسعه اهداف فوق، دفاتر توسعه آموزش دانشگاه آزاد اسلامي واحد مشهد با هدف تسهیل اهداف استراتژیک و تعامل با تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های مؤثر در ارتقاء آموزش حوزه علوم پزشكي و با پوشش همه گروه های آموزشی اعم از علوم پایه، فیزیوپات و بالینی تأسیس گردید.
حیطه های اصلی فعالیت دفتر توسعه، مشارکت در امور برنامه ریزی درسی، ارزشیابی آموزشی، پژوهش در آموزش و توانمند سازی اعضاء هیئت علمی می باشد
دفاتر توسعه آموزش فعال در دانشگاه آزاد اسلامي مشهد به شرح ذيل مي باشد :
1- دفتر توسعه آموزش دانشكده مامايي
مدير EDO : سركار دكتر طاهره فتحي نجفي
آدرس : دانشكده پزشكي شاهين فر
تلفن : 32280260 فاكس :32250048
سايت دانشگاه آزاد اسلامي مشهد : http://mshdiau.ac.ir
سايت گروه مامايي : http://www.mshdiau.ac.ir/daneshkade/pezashki.html
ايميل گروه مامايي : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
رسالت :
ارتقای کیفیت آموزشی در زمینه های برنامه ریزی و نظارت بر برنامه های آموزشی، ارزشیابی، پژوهش در آموزش و کمک به رشد و بالندگی اعضای هیأت علمی دانشکده از طريق بکارگیری بهترین روشها، برنامهها، اعضاء هیئت علمی و مناسبترین فنآوریهای آموزشی، و روش های متنوع ارزشیابی با محوریت علاقهمندی و رضایتمندی اساتید و دانشجویان از طریق بسترسازی مناسب تربيت دانش آموختگان توانمند براي ارايه خدمات در نظام سلامت كشور و در نهایت در این دفتر تربیت نیروهای انسانی توانمند، متعهد، خلاق و یاد گیرنده دائمی و نیز رفع نیازهای آموزشی و توانمندسازی و به روز رسانی اساتید مد نظر است.
اهداف تشكيل( EDO )
هدف كلي:ارتقاي كيفيت آموزش علوم پزشكي در دانشكده و تقويت و تسريع فرايندهاي آموزشي
اهداف اختصاصي:
- تعيين نيازهاي اعضاي هيئت علمي
- بهينه سازي برنامه هاي آموزشي در سطوح مختلف
- بهبود وضعيت ارزشيابي برنامه هاي اعضاي هيئت علمي و دانشجويان
- هدايت اعضاي هيئت علمي به سوي انجام پژوهش در زمينه هاي آموزشي
ساختار( EDO )
دفتر توسعه آموزش پزشكي ( EDO ) دانشگاه آزاد اسلامي در سال 1392 تشكيل شد و به عنوان بازوي اجرايي مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي (EDC) و با هماهنگي آن در راستاي تحقق اهداف توسعه آموزش گام بر مي دارد.اين دفتر زير نظر معاون آموزشي مي باشد و واسط بين گروههاي آموزشي و EDC است ارتباط آن با گروههاي آموزشي و با EDC مستقيم است و پرسنل آن شامل مدير EDO و يك كارشناس مي باشد. مدير دفتر توسعه دانشكده توسط رئيس دانشكده و به پيشنهاد مدير مركز مطالعات از بين اعضاي هيات علمي همان دانشكده تعيين مي شود. در حال حاضر با توجه به استقرار مركز EDC در محل دانشكده پزشكي، امور مربوط به دفتر توسعه دانشكده پزشكي راسا در مركز EDC اجرا و پيگيري مي شود. مدير دفتر توسعه مراكز آموزشي درماني، معاون آموزشي آن مركز است. چهار كميته اصلي برنامه ريزي آموزشي، ارزشيابي، پژوهش در آموزش و توانمند سازي اساتيد در دفاتر EDO دانشگاه آزاد اسلامي مشهد فعال مي باشد كه مسئول و اعضاي كميته ها توسط مدير EDO تعيين و به مركز EDC معرفي شوند.
معرفي كميته هاي دفاتر توسعه 1- کمیته برنامه ریزی درسی تركيب : مسئول کمیته : نسرين رزمخواه اعضاي كميته: مريم صبور - آرين دخت اميدوار -فهيمه طاحونه يان-مهري اردكاني-دكترطاهره فتحي نجفي-مليحه رضواني فر معرفی کمیته برنامه ریزی درسی: (Curriculum Planning) عبارت است از سازمان دهی یک سلسله فعالیت های یاددهی- یادگیری به منظور ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار یادگیرنده ها و ارزشیابی میزان تحقق این تغییرات. این کمیته در تصمیم گیری در مورد اهداف و بازبینی برنامه درسی گروه ها از اهمیت خاصی برخوردار است.همچنین یکی از واحدهای فعال در طراحی برنامه استراتژیک دانشکده می باشد. هدف: ارتقای کیفیت برنامه های درسی درگروه های آموزشی و نهادینه کردن روش های نوین علمی در فرآیندهای آموزشی شرح وظایف: 1- نظارت بر اجراي برنامه هاي درسي مطابق با كوريكولوم آموزشي بر اساس نياز جامعه 2- انطباق برنامه های درسی با نیازجامعه 3- هدفمند شدن برنامه های تدریس اساتید 4- استفاده بهینه از زمان و امکانات جهت ارتقاکیفی آموزش 5- بازنگری برنامه های آموزشی 6- ارتقای دانش برنامه ریزی درسی در میان اعضای هیات علمی دانشگاه 7- ارزشیابی طرح درس اساتید و طرح دوره گروه هاي آموزشي و ارائه بازخورد به آنان الف- برنامه ریزی برای طول سال تحصیلی یا یک ترم تحصیلی (course plan) ب- برنامه ریزی برای یک جلسه تدریس (lesson plan) : مهم ترین و اثربخش ترین بخش مدیریت تدریس، داشتن طرح درس روزانه است. طرح درس روزانه برنامه ای است مدون و سنجیده که مدرس، قبل از تدریس، برای یک جلسه درس تهیه می کند. طرح درس روزانه موجب می شود که مدرس فعالیت های ضروری آموزشی را به ترتیب و یکی بعد از دیگری در مراحل و زمان های مشخص و به شیوه ای منطقی پیش ببرد و از نتایج حاصل از آن برای تدریس در مراحل بعدی آموزش استفاده کند. 8- همکاری با مركز توسعه دانشگاه در جهت ارتقای دانش برنامه ریزی درسی |
9- پيگيري تدوين راهنماي مطالعاتي توسط گروه هاي آموزشي 10- نيازسنجي آموزشي و تجزيه و تحليل مشكلات آموزشي در سطح دانشكده در موارد ارجاع شده توسط معاون آموزشي دانشكده 11- همكاري در انجام مداخلات آموزشي براساس اولويت هاي تعيين شده توسط دانشكده و EDC 12- همكاري در تدوين و اجراي برنامه هاي عملياتي دانشكده در راستاي برنامه استراتژيك آموزشي دانشگاه و دانشكده 13- همكاري با گروه هاي آموزشي در زمينه بررسي مشكلات برنامه هاي جاري آموزشي 14- مشاركت در برنامه ريزي و ايجاد تسهيلات لازم براي اجرای شيوه هاي نوين آموزشي 15- مشاوره در زمینه برنامه ریزی دوره های آموزشی و بازنگری آنها 16- همکاری با EDC در بررسی انطباق برنامه های درسی با سرفصل های وزارتی 17- توسعه روش های نوین آموزش و تدریس در Skill Lab 18- پیگیری تنظیم و تدوین برنامه های پیشنهادی جدید در رابطه با دروس دانشکده با توجه به شرایط و مقتضیات دانشگاه 19- برقراری ارتباط مستمر با مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه و شرکت در جلسات مربوط به برنامه ریزی آموزشي 2- كميته ارزشيابي : تركيب : مسئول کمیته : نسيبه بلقن آبادي اعضاي كميته : مليكه عامل بارز – مليحه رضواني فر –نفيسه اندرون- نسيبه بلقن آبادي-نسرين رزمخواه - فهيمه طاحونه يان معرفی کمیته ارزشیابی آموزشی: این کمیته درنظام آموزش پزشکى از اهمیت ویژهاى برخوردار است، ودر زمینه مطلوبیت عوامل درونداد (دانشجو، هیأت علمى، برنامه درسى وغیره) فرآیند (تدریس، یادگیرى، امکانات وغیره) وبرونداد (فارغ التحصیلان، تألیفات و غیره) در جهت ارتقای کیفیت آموزشى، پژوهشى، عرضه خدمات تخصصى به جامعه فعالیت می نماید. هدف: ارتقای نظام آموزشی ازطریق ارزشیابی نظام مند تمام عناصراین نظام اعم درونداد، فرآیند و برون داد و ارتقای کمیت و کیفیت اجرای برنامه های آموزشی،پژوهشى وعرضه خدمات تخصصى به جامعه . شرح وظایف: 1- انجام مطالعه به منظور اصلاح و تدوین فرمهای نظرسنجی از دانشجو ، مدیران گروه ، همکاران ، و خود ارزیابی 2- پيشنهاد در بازنگري فرمهای ارزشیابی با توجه به نظر اساتید عضو کمیته ارزشیابی 3- انجام مطالعات کاربردی در زمینه ارتقا و توسعه روشهای ارزشیابی برنامه های آموزشی و سنجش پیشرفت تحصیلی 4- تشکیل ساختار و سیستم ارزشیابی مستمر در دانشکده/ بيمارستان و گروههای آموزشی 5- کنترل و پایش عملکرد سیستم ارزشیابی گروه ها در دانشکده/ بيمارستان 6- توسعه روشهای نوین و متنوع سنجش وارزشیابی دروس تئوری و بالینی دانشجویان وارائه مشاوره به اساتید وگروه های آموزشی 7- هدایت پروژه اعتبار بخشی برنامه های آموزشی و مشارکت در تدوین واجرای فرایند ارزشیابی درونی 8- همكاري در انجام ارزشيابي كيفي آموزش سالانه اعضاء هيات علمي براساس سياستهاي دانشگاه 9- همكاري در انجام ارزشيابي هاي دروني گروه هاي آموزشي با نظارت EDC 10- همکاري با گروه هاي آموزشي جهت تبيين و تعيين شاخص ها و استانداردهاي آموزشي و آماده سازي آنها جهت رتبه بندي و اعتبار سنجي 11- ارائه گزارش وضعيت شاخص هاي آموزشي به رياست دانشكده و EDC 12- انجام و پیگیری امور مربوط به ارزشیابی اساتید 13- نظارت امتیازات آموزشی اعضاء هیات علمی جهت ترفیع و ارتقاء 14- ارزشیابی برنامه های آموزشی در حال اجرا 15- همکاری در ارزشیابی آزمون های انجام شده توسط اساتید با همکاری EDC 3- كميته پژوهش در آموزش: مسئول کمیته: دكتر فريده نامور اعضای کمیته: زهرا كمالي - مليكه عامل بارز - مريم صبور - الهام منوچهري معرفی کمیته پژوهش در آموزش: این کمیته یکی از کمیته های اصلی دفتر توسعه دانشکده میباشد که مسئولیت راه اندازی و هدایت و اثربخشی پژوهشهای انجام شده در زمینه آموزش علوم پزشکی را بعهده دارد. هدف: هدف این کمیته ارتقای روشهای آموزش اثربخش و تحليل نتایج آموزش در عملكرد مي باشد . شرح وظایف: 1- برگزاری جلسات منظم به منظور بررسی طرحهای پژوهشی در کمیته پژوهش در آموزش 2- نیاز سنجی و تعیین اولویتهای پژوهش در آموزش 3- هدایت و تشویق اعضای هیئت علمی جهت انجام طرحهای پژوهشی در زمینه آموزش علوم پزشکی 4- جذب بودجه تحقیقاتی از مراجع ذیربط 5- هدایت و نظارت بر اجرای نتایج طرحهای تحقیقاتی 6- انتشار کتب و جزوات در زمینه آموزش علوم پزشکی 7- هدایت تحقیقات دانشجویی در زمینه آموزش علوم پزشکی 8- شناسايي و تشويق اعضاي هيات علمي علاقه مند، جهت انجام طرح هاي پژوهشي در زمينه مسائل آموزشي 9- پيگيري روند تصويب طرح هاي پژوهش در آموزش اعضاء هيات علمي و ارائه Feedback به ايشان 10- همكاري با EDC در اجراي پروژه هاي مشترك دانشگاهي 11- ارائه مشاوره در زمینه اجرای پایان نامه ها و طرح های پژوهش در آموزش 12- تعامل با هسته پژوهش هاي باليني- كاربردي به منظور تقويت دو كميته 4- كميته آموزش و توانمند سازي اعضاء هيات علمي: مسئول کمیته: دكترطاهره فتحي نجفي اعضای کمیته: فريده نامور - مريم صبور - مهري اردكاني - مليكه عامل بارز معرفی کمیته توانمندسازی اساتید: واحد توانمندسازی اعضا هیئت علمی تلاش می کند تا با استفاده از پیشرفت های علمی روز ،شیوه های آموزشی جدید را در حیطه علوم پزشکی بکار گرفته و اساتید را با این روشها آشنا سازد. هدف: ارتقاء سطح آموزش و رشد و تقویت توانمندیهای اعضاء هیئت علمی در جهت گسترش کیفیت آموزش و تدریس اثربخش. شرح وظایف: 1-نیاز سنجی آموزشی اعضاء هیئت علمی و همکاران بالینی 2-تحلیل نیاز سنجی ها و تعیین اولویت های آموزشی 3-ارائه گزارش عملکرد در موعد های مقرر برابر جدول زمان بندی شده 4-همکاری با مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده درتدوین برنامه عملیاتی سالیانه 5- همکاری با EDC در طراحی و برگزاری جلسات، کارگاه ها و برنامه های کوتاه مدت آموزشی براي اعضاء هیأت علمی 6- ارائه مشاوره و هدایت آموزشی اعضاء هیأت علمی جدید الاستخدام 7- تشویق اعضاء هیات علمی و هماهنگی جهت شرکت ايشان درکارگاه های آموزشی 8- همکاری با EDC جهت تهیه و انتشار مطالب علمی در زمینه آموزش پزشکی ساير فعاليتهاي دفتر توسعه آموزش : 1- نظارت بر تشكيل پرونده آموزشي براي گروه هاي آموزشي دانشكده؛ ثبت و نگهداري سوابق آموزشي گروه ها نظير فعاليت هاي تدوين برنامه هاي درسي، فعاليت هاي توليد رسانه هاي آموزشي، فعاليت هاي ارزشيابي برنامه، روش هاي آموزشي گروه و تحليل آزمون هاي گروه. 2- شناسايي افراد علاقه مند در هر گروه آموزشي و انتخاب يك نفر به عنوان رابط گروه با EDO 3- پايش برنامههاي عملياتي دانشكده با همكاري گروه هاي آموزشي و ارائه گزارش به EDC و رياست دانشكده 4- پيگيري و اجراي برنامه هاي مركز توسعه آموزش پزشكي دانشگاه در دانشكده 5- نظارت بر رعايت پوشش حرفه اي و داشتن كارت شناسايي در دانشجويان 6- تهیه لیست کشیک ماهانه و روزانه و ارسال به واحدهای مربوط 7- نظارت بر امور سمعی بصری و هماهنگی در امور اختصاص سالن به گروه ها 8- نظارت بر هماهنگي، برنامه ريزي و برگزاري كلاس هاي تئوري 9- نظارت بر تأیید برگ مرخصی و ماموریت اساتید و ارسال به کارگزینی در بيمارستان ها 10- هماهنگي، برنامه ريزي و نظارت بر دوره هاي آموزشي اجرا شده در skill lab 11- پيگيري و هماهنگي و همكاري در برنامه ريزي و اجراي دوره هاي آموزش مداوم 12- هماهنگي، اجرا و پيگيري امور مربوط به كميته استعدادهاي درخشان تحت نظر مركز EDC 13- هماهنگي و اجرا و پيگيري امور مربوط به كميته يادگيري الكترونيك تحت نظر مركز EDC |
نحوه تعامل دفاتر توسعه EDO با مركز توسعه آموزش علوم پزشكي (EDC )
1- كليه فعاليت هاي دفاتر توسعه زير نظر رياست دانشكده ها و در راستاي سياستهاي مركز توسعه آموزش علوم پزشكي (EDC ) دانشگاه انجام مي پذيرد .
- ابلاغ مسئوليت هاي اجرايي اعضاي EDO شامل مسئول EDO ، اعضاي محترم هيأت علمي همكار EDO و كارشناسان EDO توسط رياست دانشكده و بر اساس هماهنگي با مديريت مركز توسعه آموزش علوم پزشكي دانشگاه صادر مي گردد .
3- دفاتر توسعه در مراكز آموزشي درماني به عنوان واحدهاي زير مجموعه مركز EDC فعاليت مي كنند و لازم است امور مربوطه با هماهنگي و نظارت رياست دانشكده پزشكي و مركز توسعه آموزش علوم پزشكي (EDC ) اجرا و پيگيري شود .
4- دفاتر توسعه موظف به ارسال گزارش عملكرد به EDC خواهند بود .
5- جلسات مشترك EDC با دفاتر توسعه(EDO ) بر حسب ضرورت و نياز تشكيل خواهد گرديد .
6- نظارت و ارزشيابي فعاليت دفاتر توسعه در دانشكده ها با رئيس دانشكده و در سطح دانشگاه به عهده مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي دانشگاه (EDC ) خواهد بود .