iaum

insta bale

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد خبر داد: تدوین و انتشار طرح «بررسی نقش مساجد دانشگاه آزاد اسلامی در ترویج ارزش‌های اسلامی» همزمان با ماه مبارک رمضان

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از تدوین و انتشار طرح تحقیقاتی «بررسی نقش مساجد در ترویج ارزش‌های اسلامی با معرفی نمونه‌های موفق جهانی » همزمان با ماه مبارک رمضان توسط اداره مطالعات فرهنگی این دانشگاه خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباس پور در گفتگوی اختصاصی با روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، مساجد را به عنوان مهم‌ترین پایگاه و مرکز گردهمایی مسلمانان در طول تاریخ برشمرد و با بیان اینکه افزون بر کارکرد عبادی، کارکردهای دیگری نظیر کارکرد آموزشی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی نیز داشته است افزود : نهاد مسجد در جامعه اسلامی از زمان رسول اکرم (ص) تنها محل اقامه نماز نبوده بلکه پایگاه مردمی برای انجام تمام فعالیت‌های اجتماعی- فرهنگی مسلمانان و نماد پایه‌گذاری حکومت اسلامی در یک شهر بوده است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در اکثریت واحدهای دانشگاهی خود از نعمت وجود مساجد بهره‌مند است گفت: بنابراین اداره مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد بر آن شد تا با انجام طرح تحقیقاتی به بررسی کارکردهای فرهنگی، اجتماعی مساجد در جهان اسلام در کنار هدف متعالی ارتقای معنوی انسان‌ها بپردازد تا بتواند زمینه بهره‌مندی بیش از پیش از قابلیت‌های فرهنگی اجتماعی مساجد در دانشگاه به ویژه واحد مشهد را فراهم آورد و بدیهی است که مساجد دانشگاه، بیشتر مخاطبان آن قشر فرهیخته دانشجو است که تعامل با این قشر در مساجد اندکی متفاوت‌تر از بدنه عامه جامعه است.

دکتر عباس پور به بیان جزئیات این طرح تحقیقاتی پرداخت و گفت: در این تحقیق ابتدا به نقش معماری سنتی در ترویج ارزش‌های اسلامی اشاره شده است. در بخش طراحی سنتی سه اصل مهم در طراحی مساجد از جمله اصل سلسله‌مراتب، اصل محرمیت و اصل درون‌گرایی مطالعه شده است. سپس مدیریت مساجد در تحقق کارکردهای چندمنظوره مساجد با معرفی چند مسجد موفق در جهان تحلیل شده است. در پايان نيز، بحث و بررسي كاركردهاي مختلف مسجد منطبق با پاره‌ای از بيانات امام خميني (ره) ‏و مقام معظم رهبری مورد تحلیل و بررسي قرار گرفته است که می‌تواند به عنوان الگويي تمام عيار در تبیین نقشه راه مساجد در ترویج ارزش‌های اسلامی مورد استفاده قرار گيرد.‏ بنابراین با در پیش گرفتن رویکردهای ذکر شده در این تحقیق برای مساجد واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی می‌توان موجب توسعه بیش از پیش نقش مساجد دانشگاه در ترویج ارزش‌های اسلامی شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد مطالعه این تحقیق را به مدیران فرهنگی واحدهای دانشگاهی ، خانواده‌ها و دانشجویان به عنوان مطالبه گران واقعی پیشرفت فرهنگی توصیه و اظهار امیدواری کرد: با تدوین تحقیق حاضر ان شاءالله بتوانیم در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی که در بعد پیشرفت فرهنگی به مساجد دانشگاه در آن نگاه ویژه‌ای شده است گامی مؤثر برداریم.

وی افزود: از استادان، دانشجویان و کارمندان عزیز که پیشرفت هر فعالیت فرهنگی بدون مدد آنها امکان پذیر نیست، تقاضا داریم که با تعریف و ارائه طرح های پژوهشی فرهنگی و اجتماعی خود مجموعه اداره مطالعات را همراهی نمایند و جهت کسب اطلاعات بیشتر با این اداره واقع در ساختمان معاونت فرهنگی و دانشجویی واحد مشهد ارتباط برقرار کنند تا پس از داوری مورد حمایت قرار گیرند.

اداره مطالعات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با مدیریت جدید خود، زیر نظر معاونت فرهنگی و دانشجویی فعالیت های پژوهشی خود را از اسفند 1400 منطبق با سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی به صورت مصمم پیگیری می نماید. پیش از این اولین و دومین طرح تحقیقاتی خود را در روز ولادت امام سجاد علیه السلام و اواخر اسفند ماه 1400 رونمایی کرد. هم اکنون سومین طرح، برای استفاده خانواده دانشگاه آزاد اسلامی پیش روی مخاطبان و علاقه مندان قرار گرفته است.