iaum

insta bale

نگاهی به اهداف و فعالیتهای کانون مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

نهاد فرهنگی اعتقادی "کانون مهدویت" با هدف تربیت ذهنی و عملی منتظران ظهور امام زمان (عج) از طریق روشنگری افکار عمومی با تاکید بر اصل انتظار از دهه ۱۳۸۰ در دانشگاههای کشور فعالیت خود را آغاز کرده است.

تبیین جامعه مطلوب مهدوی، جامعه فعلی، ترسیم واقعیتها، برنامه‌ریزی و مدیریت برای نیل به وضع مطلوب، دستور کار کانونهای مهدویت بطور عمده در محیطهای دانشگاهی و فضای دانشجویی است که برای آن اقداماتی نظیر نشستهای تخصصی، برنامه‌های مطالعاتی و کارگاههای آموزشی برگزار می‌شود.

مثلث "دانشجو، استاد و دانشگاه" در این چارچوب نقش جدی دارد و در این میان دانشجویان نقش محوری ایفا می‌کنند زیرا تقویت مطالبه‌گری دانشجویی به عنوان اعضای فعال جامعه، در مسیر رشد علمی همراه با آموزه‌های مهدوی گام مهم در تحقق جامعه و تمدن نوین اسلامی مدنظر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است. 

این کانون، مهدویت را به گونه‌ جدی در محیط دانشگاهها مطرح نموده و ویژگیهای جامعه آرمانی مهدوی را برای دانشجویان تشریح می‌کند تا این قشر نسبت به وظایف خود در دوران غیبت و زمینه‌سازی برای تشکیل حکومت دینی و مهدوی بطور فعال آشنا شود. 

نکته حائز اهمیت در این جریان فرهنگی اعتقادی، تعمیق انس دانشجویان با مباحث مهدوی در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان است زیرا حضور در کارزار جنگ نرم  با دشمنان اسلام نیازمند تسلط باورمندانه و کاربردی نسبت به اندیشه‌های مهدوی آن در میان منتظران جوان است. 

رهبر معظم انقلاب اسلامی جوانان را در خط مقدم مبارزه با جنگ نرم توصیف نمودند لذا حضور فعال استادان به عنوان فرماندهان جنگ نرم و دانشجویان همچون سربازان خط مقدم این نبرد فکری اعتقادی، گام استوار و سرنوشت‌ساز در مسیر پیروزی حق بر باطل است.

بر این اساس علاوه بر آشناسازی دانشجویان با آموزه‌های مهدوی، ارکان فرهنگی دانشگاهها و سازمانهای علمی تولید محتوا باید پیوند دائمی با دانشجویان برقرار کنند.

امام‌شناسی نخستین وظیفه‌ کانون مهدویت 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی به نقل از خبرگزاری ایرنا ، رییس شورای استانی نهاد رهبری در دانشگاههای خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری گفت: موضوع امامت، از اصول دین ما است و در اسلام بر لزوم معرفت به امام و به ویژه امام زمان تاکید شده است و پیامبر اسلام (ص) نیز در این خصوص فرموده است "هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلی مرده است"، لذا اولین وظیفه‌ای که بر دوش کانون‌های مهدویت قرار دارد موضوع امام‌شناسی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد مهدوی‌نسب هدف از تاسیس کانون‌های مهدویت را گسترش معرفت امام‌شناسی در جامعه، آماده‌سازی جامعه مهدوی، ارتقای فرهنگ مهدویت به خصوص در بین جوانان و آشنایی آنان با فرهنگ انتظار برای زمینه‌سازی ظهور امام‌ زمان (عج) عنوان و بیان کرد: رویکرد کانون مهدویت رویکرد مذهبی اعتقادی و تجمیع تمامی علاقه‌مندان و معتقدان به مهدویت و ظهور و دور شدن از گرایش‌ها و جریانات فکری و سیاسی حزبی است.

وی افزود: نظارت بر فعالیت‌ها و نحوه عملکرد کانون مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد بر عهده دفتر نهاد مقام‌ معظم رهبری در دانشگاه‌ها ‌است و کانون مهدویت دانشگاه از نظر فعالیت و اجرا با معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی هماهنگ است.

فراگیرترین کانون‌ دانشجویی

رییس شورای استانی نهاد رهبری در دانشگاههای خراسان رضوی ادامه داد: کانون مهدویت یکی از فراگیرترین کانونهای دانشجویی است که در اکثر مؤسسات آموزشی، دانشگاه‌های آزاد، دولتی و غیرانتفاعی سراسر کشور فعالیت دارد لذا این کانون به تعداد مؤسسات آموزشی و دانشگاههای کشور راه‌اندازی شده است. 

وی گفت: عمده فعالیت‌های این کانون‌، مباحث آموزشی، برگزاری برنامه های مناسبتی، فعالیت‌های اجتماعی مانند عیادت از بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان‌ها، برگزاری همایش‌ها و نشست‌ها با حضور دانشجویان مانند برگزاری همایش منتظران مهدی، برگزاری سه‌شنبه‌های مهدویت توسط دانشجویان با هدف ایجاد یک گردهمایی هفتگی و تجمع منتظران مهدی با ایجاد شور و شوق انتظار در بین جوانان و تجدید بیعت و میثاق با امام زمان (عج) به‌ صورت نمادین در اکثر دانشگاه‌های مشهد اعم از دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی این شهر است.

حجت‌الاسلام مهدوی‌نسب افزود: با توجه به اینکه یکی از اهداف مورد تاکید سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی توجه به قرآن، مهدویت، اخلاق‌مداری و همچنین مبانی اعتقادی است و برموضوع مهدویت به عنوان یکی از اصول مهم این سند به‌ صورت خاص تاکید شده‌ است، کانون‌های مهدویت توانسته‌اند در راستای تحقق این اصل گام‌های موثری بردارند.

وی ادامه داد: فعالیت کانون‌های مهدویت، دانشجویی است و این کانون‌ها به دانشجویان بها می‌دهد و از آن ها حمایت می‌کند تا دانشجویان به‌ عنوان فرمانده در کانون‌های مهدویت بتوانند در زمینه امام زمان‌ شناسی، گسترش فرهنگ انتظار، عدالت‌ خواهی و ظلم‌ستیزی فعالیت های موثر داشته باشند.

رییس شورای استانی نهاد رهبری در دانشگاههای خراسان رضوی گفت: مشتری‌مداری و مخاطب محوری، آینده نگری و استفاده از فضای مجازی از ویژگی‌های دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم است.

وی افزود: با این خصوصیات کانون مهدویت باید آمادگی‌های لازم را در خود ایجاد کند و برای دانشجویان نسل جدید ادبیات مشترک داشته باشد و سپس محتواهایی که پاسخگوی نیاز آنان باشد را تولید کند که با توانی که در کانون مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی مشهد وجود دارد این کانون یکی از کانون های پیشرو در همگام سازی با نیازهای دانشگاه نسل سوم و چهارم است.

کانون‌ مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

دبیر کانون مهدویت در واحد مشهد دانشگاه آزاد اسلامی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: کانون مهدویت این دانشگاه از سال ۱۳۹۴ با هدف انجام امور مذهبی نو و دانشجو پسند با جذب حداکثری دانشجو، توسط چند تن از دانشجویان دغدغه‌مند و مذهبی راه اندازی شد.

محمدامین بنی‌علیان افزود: کانون مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با اخذ ۲ مجوز رسمی از دفتر نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و معاونت فرهنگی این دانشگاه و تحت نظارت این ۲ نهاد فعالیت خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد: این کانون از همان ابتدا فعالیتهای مختلفی را از جمله اجرای برنامه‌های مناسبتی در ایام فاطمیه، نیمه شعبان، عید غدیر، سالروز میلاد حضرت زهرا (س) و دهه فجر برنامه ریزی کرد و برگزاری برنامه‌های موضوعی مانند چند دوره کرسی‌های آزاد اندیشی با موضوعات پیش از ازدواج، ازدواج، دوران عقد، دوران زندگی متاهلی و فرزندآوری و برگزاری دوره تربیت دانشجوی تراز انقلابی مهدوی به عنوان دوره‌ کامل و جامع با حضور استادان کشوری با استقبال خوبی مواجه شد و حدود ۱۰۰ نفر از دانشجویان در این دوره شرکت کردند.

دبیر کانون مهدویت واحد مشهد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از دیگر فعالیت‌های کانون‌های مهدویت می‌توان به برگزاری برنامه سه‌شنبه مهدوی، در دانشگاه‌های کشور اشاره کرد. 

وی افزود: علاوه بر آن برنامه‌ کشوری "شاهراه" با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و دفتر نهاد مقام معظم رهبری در این دانشگاه برگزار شد که در این راستا حدود هزار و ۲۰۰ دانشجو از دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور در سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) و در قالب کاروان دانشجویی به قدمگاه نیشابور آمده و از آنجا در کنار دیگر زائران پیاده حضرت امام رضا (ع) به مشهد مشرف شدند و میهمان ما بودند. 

بنی‌علیان ادامه داد: کانون مهدویت یکی از قوی‌ترین مجموعه‌های دانشجویی در فضای مجازی است که هزار و ۴۰۰ دنبال کننده و در کانال تلگرامی نیز حدود ۶۵۰ دنبال کننده دارد.

تولید محتوا 

وی گفت: از تولیدات محتوایی کانون مهدویت در واحد رسانه می توان به تولید پوستر و تایپوگرافی‌های مناسبتی در فضای مجازی به ویژه طی دهه فاطمیه و همچنین روزهای جمعه با موضوع امام زمان (عج) اشاره کرد.

دبیر کانون مهدویت واحد مشهد دانشگاه آزاد اسلامی افزود: علاوه بر تولید محتوای پوستر و تایپوگرافی، می توان به تولید پادکست از ۲ کتاب سید مهدی شجاعی از اساتید هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، که یک پادکست ۱۰ قسمتی از کتاب "کشتی پهلو" و یک پادکست ۲۰ قسمتی از کتاب "خدا کند که بیایی" می‌باشد به همراه برگزاری مسابقه در ۲۰ شب و اهدای یک میلیون ریال کارت هدیه و ۵۰۰ هزار ریال جایزه نفیس در هرشب طی ماه مبارک رمضان امسال اشاره کرد.

وی ادامه داد: تولید پادکست‌های تک قسمتی در مناسبت‌های مختلف مانند سالروز ولادت حضرت امام علی(ع)، سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) و سایر مناسبت‌ها از دیگر برنامه های کانون مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی مشهد می‌باشد.

بنی‌علیان، سرود، موسیقی مذهبی و آیینی در باره امام زمان (عج) را از دیگر تولیدات کانون مهدویت ذکر و بیان کرد: همچنین در سالروز شهادت سردار سلیمانی نیز گروه سرود نوجوانان با استفاده از کاروان خودرو اقدام به سرودخوانی در سطح شهر مشهد کردند.

وی گفت: تولید یک قطعه صوتی با محتوای امام عصر (عج) توسط یکی از دانشجویان واحد مشهد در نیمه شعبان سال ۱۳۹۷ از دیگر تولیدات این کانون به شمار می‌رود.

پویش فرهنگی اجتماعی "وقت ملاقات" 

دبیر کانون مهدویت در واحد مشهد دانشگاه آزاد اسلامی افزود: پایه‌گذاری پویش "وقت ملاقات" از مهمترین کارهای این کانون است که سال ۱۳۹۵ با حضور علی ضیاء از مجریان شناخته شده صدا و سیما در خراسان رضوی آغاز شد. 

وی ادامه داد: در این پویش، کانون مهدویت با کمک دانشجویان مستعد و داوطلب در ایام عید غدیر هدایایی را آماده کرده و به ملاقات بیماران بیمارستان‌های مشهد می‌روند که در سال ۱۳۹۵ حدود پنج هزار هدیه توسط ۳۰۰ دانشجو آماده و از پنج هزار بیمار بیمارستان های مشهد عیادت شد.

بنی‌علیان گفت: این اقدام در سال ۱۳۹۶ گسترش یافت و ۱۰ هزار لیوان شکلات به عنوان هدیه آماده و به ۱۰ هزار بیمار در مشهد اهدا شد که رسانه‌ها این کار فرهنگی کانون مهدویت را به عنوان بزرگترین حرکت اجتماعی دانشجویی شرق کشور در این سال لقب دادند.

وی افزود: سال ۱۳۹۷ نیز از پنج هزار بیمار و در سال ۱۳۹۸ با همراهی آستان قدس رضوی از ۱۰ هزار بیمار و در سال گذشته به خاطر شیوع کرونا از ۲ هزار بیمار و در سال جاری از هزار بیمار عیادت شد که این برنامه در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

تئاتر صحنه‌ای و تاسیس "کافه رو به تو"

دبیر کانون مهدویت واحد مشهد دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های این کانون می توان به برگزاری برنامه‌های دهه فاطمیه با عنوان تئاترهای صحنه‌ای با موضوعات مختلف در پنج غرفه در فضایی به مساحت ۵۰۰ متر مربع و ارائه و انتقال محتوا به دانشجویان از طریق اجرای تئاتر مانند برگزاری "تئاتر رد پا" با موضوع رد پای انسان های موثر از صدر اسلام تا عصر حاضر، اشاره کرد.

وی گفت: اجرای برنامه "کافه رو به تو" با تاسیس کافی شاپ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد طی نیمه شعبان سال ۱۳۹۸ با هدف ایجاد یک فضای زیبا و آرامبخش برای دانشجویان و ارائه مطالب با محتوای مهدوی از طریق گپ و گفت افراد متخصص در زمینه های دینی و مهدوی به آنان در فاصله آماده سازی و تحویل سفارش درخواستی دانشجو از دیگر فعالیت های کانون مهدویت این دانشگاه است.

بنی‌علیان افزود: برگزاری نشستهای معرفتی و پخش آن در صدا وسیمای استان خراسان رضوی نیز از دیگر فعالیت های این کانون به شمار می رود.

وی پیگیری برای اخذ مجوز "نشریه مهدوی" را نیز از دیگر اقدامات در دست اجرای این کانون ذکر کرد.