iaum

insta bale

حجت الاسلام دکتر رجایی پور در وبینار تخصصی مهدویت مطرح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی جزء پیشگامان جریان مهدویت در سطح کشور است

هر چه انتظار بیشتر باشد آمادگی برای ظهور هم بیشتر است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی رجایی پور در این وبینار با تبریک ایام مبعث رسول اکرم (ص) و تبریک پیشاپیش اعیاد نیمه شعبان به بیان مفهوم لغوی و اصطلاحی انتظار پرداخت و گفت: در مفهوم اصطلاحی انتظار فرج یعنی امید و آرزوی تحقق پیروزی نهایی نیروی حق و صلح و عدالت بر نیروی باطل و گسترش جهانی ایمان اسلامی ، استقرار کامل ارزش های انسانی و تشکیل مدینه فاضله و جامعه ایده آل به وسیله شخصیت مقدس یعنی مهدی موعود (عج) و در لغت به معنای مراقبت و چشم به راه بودن و نگرانی است و در مفهوم یک کیفیت روحی است که موجب به وجود آمدن حالت آمادگی برای آنچه انتظار دارند میشود. پس هرچه انتظار بیشتر باشد آمادگی هم بیشتر است.

وی در ادامه با اشاره به پیشینه انتظار، دیدگاه عقاید ادیان مختلف توحیدی مانند زرتشت ،مسیح و یهود در مورد مسئله انتظار را تشریح کرد و گفت : حتی در ادیان غیر توحیدی نیز مسئله انتظار مطرح است.

مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به پیشینه انتظار در دین اسلام عنوان کرد: ریشه انتظار در دین اسلام از زمان پیامبر(ص) است و تمامی مسلمانان اعتقاد به وجود حضرت مهدی (عج) دارند. علاوه بر شیعه ، اندیشمندان و علمای اهل سنت جدید و قدیم نیز به صراحت مسئله انتظار را مطرح کرده‌اند.

وی به بیان مهدويت و انتظار فرج از منظر آیات قرآن و روایات ائمه اطهار(ع) پرداخت و گفت: از نظر مفسرین، خداوند در قرآن کریم در آیه ۲۰ سوره یونس و آیه ۱۲۲ سوره هود به اصل انتظار اشاره کرده است. در روایات زیادی نیز بر ضرورت و لزوم انتظار حضرت مهدی(عج) در دوران غیبت تاکید شده است و در برخی از روایات ، انتظار فرج جزء ارکان دین آمده است و در برخی روایات دیگر انتظار فرج را برترین جهاد دانسته اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه امروز ، بحث مهدویت مظلوم واقع شده است ، از تدبیر دانشگاه آزاد اسلامی در برگزاری جشنواره های امامت و مهدویت تشکر کرد و گفت: خوشحالم که دانشگاه آزاد اسلامی به سراغ این موضوع رفته است. حرکتی که دانشگاه در سطح کشور انجام داده است قابل تحسین است و باعث افتخار است که دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی نیز جزء پیشگامان این جریان در سطح کشور است.

وی در ادامه با اشاره به شش اثر مهم انتظار فرج گفت: به جریان افتادن نیروهای نهفته و سرمایه های راکد انسان در پرتو دوران سخت انتظار،  پالایش درون و به مرحله خلوص رساندن به جهت طولانی شدن دوران غیبت ، معنا یافتن زندگی در پرتو پویایی معارف، رشد قدرت تحمل در برابر ناملایمات به جهت قداست و عظمت هدف ، فراتر رفتن از مرحله انسان متعادل و رسیدن به مرحله انسان متعالی ، رها شدن از رنج های حقیر مادی و گام نهادن در وادی رنج های عظیم معنوی و دغدغه های بزرگ انسانی، از جمله آثار مهم انتظار فرج به شمار می رود.

انقلاب اسلامی ایران بر اساس انتظار سازنده شکل گرفته است

دکتر رجایی پور به انواع انتظار از دیدگاه شهید مطهری اشاره کرد و افزود: از نظر شهید مطهری دو نوع انتظار وجود دارد: انتظار سازنده و انتظار ویرانگر. انتظار ویرانگر یعنی انتظاری که بگوییم خود امام زمان می آید و کارها را درست می کنند که عقیده ای نادرست است. اما انتظار سازنده به معنای این است که تلاش کنیم مقدمات ظهور حضرت مهدی(عج) را فراهم کنیم که انقلاب اسلامی ایران بر اساس این انتظار سازنده شکل گرفته است و حضرت امام خمینی(ره) زمینه ساز شکل گیری آن شدند و امیدواریم انشاءالله پرچم این انقلاب توسط مقام معظم رهبری به حضرت مهدی (عج) تحویل گردد.

در این وبینار تخصصی ، اساتید و نخبگان حوزه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به بیان نقطه نظرات خود درمورد فلسفه انتظار فرج پرداختند.