iaum

insta bale

آنچه دانشجویان از امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد باید بدانند / معاون فرهنگی و دانشجویی پاسخ می دهد

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا عباس پور در این گفتگو با اشاره به  فرایند نقل و انتقالات برای نیمسال دوم که از ابتدای آذر ماه با تهیه آگهی و آماده سازی فرمهای لازم شروع شده است گفت: با آغاز بازه ثبت تقاضای دانشجویی از نیمه آذرماه ، انجام اقدامات مربوط به میهمانی یک ترم، میهمانی دائم و انتقال به واحد مشهد و از واحد مشهد و پاسخگویی به مراجعات دانشجویان واحد مشهد و بعضاْ واحدهای دیگر استان خراسان که به دلیل مجازی بودن کلاسها به واحد خود دسترسی حضوری ندارند و مکاتبات مرتبط با این موارد با گروه های آموزشی و سازمان مرکزی آغاز شده است و ادامه دارد.

وی در خصوص نحوه توزیع کارت های دانشجویی عنوان کرد: با توجه به آماده نبودن ساز و کار صدور کارت دانشجویی در سامانه آموزشیار ، امور دانشجویی واحد مشهد با ایجاد ساز و کار لازم، فرآیندهای اداری و حقوقی و مالی لازم را انجام داد و اولین بخش از مجموع ۲۰ هزار کارت دانشجویی به زودی آماده تحویل دانشجویان خواهد شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در ارتباط با نحوه بکارگیری کار دانشجویی برای بخش های مختلف دانشگاه گفت: ضوابط و مقررات و فرمهای مرتبط با به کارگیری دانشجویان در بخشهایی که نیروی انسانی لازم وجود ندارد به دانشکده ها و معاونت ها ارسال می شود و بر اساس اعلام نیاز و بررسی نیازها و راستی آزمایی آنها، در کمیته کاردانشجویی مطرح و به تصویب می رسد. گزارش کار دانشجویی باید هر ماه توسط واحد به کار گیرنده به امور دانشجویی از طریق اتوماسیون اداری ارجاع شود. پس از آن گزارشات امور مالی آماده و برای اعمال تخفیف در شهریه دانشجویی به اداره کل امورمالی ارسال می شود. کار دانشجویی نباید مانع تحصیل دانشجو شود و دانشجویان معرفی شده قبل از به کارگیری باید از طرف حراست دانشگاه تایید شوند.

وی در خصوص روند درخواست خروج از کشور دانشجویان متقاضی تاکید کرد: دانشجویان پسر که برای سفرهای زیارتی، علمی، ورزشی و تفریحی قصد خروج از کشور دارند باید ابتدا تقاضای خود را در سامانه خدمات پلیس ثبت نمایند و پس از آن به اموردانشجویی مراجعه کنند تا مراتب عادی بودن وضعیت دانشجویی آنها پس از استعلام از آموزشیار در سامانه ثبت شود.

حجت الاسلام دکتر عباس پور در ادامه به بیان نحوه فراغت از تحصیل دانشجویان پرداخت و گفت : تمامی دانشجویان در هنگام فراغت از تحصیل به اموردانشجویی مراجعه می کنند تا مراتب عدم بدهی آنها در خصوص سلف سرویس، خوابگاه، پارکینگ، خروج از کشور و کارت دانشجویی بررسی و اعلام گردد. کارت دانشجویی از دانشجو گرفته می شود و مخدوش می گردد. در صورت مفقود نمودن کارت، لازم است تعهد قبول مسئولیت ناشی از استفاده های احتمالی سوء استفاده از کارت مفقود شده را تکمیل و جریمه آن را در سامانه پرداخت نمایند.

وی بر تمدید اعتبار کارت های دانشجویی تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه اعتبار کارتهای دانشجویی یک ساله می باشد، لازم است تمامی دانشجویان شخصاْ با در دست داشتن کارت ملی به امور دانشجویی مراجعه و برچسب تمدید کارت را دریافت و الصاق کنند. مراتب تحویل برچسب به صورت انفرادی در فرمهای مربوط توسط دانشجو درج و امضا می گردد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد تشکیل شورای تعامل و هم اندیشی دانشجو و دانشگاه را از جمله فعالیت های مهم این بخش عنوان کرد و افزود: از جمله کارهای جدید و مفیدی که برای اولین بار انجام شده برگزاری انتخابات شورای تعامل و هم اندیشی است که با تشکیل جلسات ماهانه مسائل و مشکلات صنفی دانشجویان را به ریاست واحد منعکس می کنند و بازوی مشورتی بسیار خوبی است تا مدیران محترم واحد در جریان مشکلات و مطالبات دانشجویان قرار بگیرند. این شورا در واحد مشهد به صورت پایلوت در سال گذشته آغاز به کار کرد و با توجه به موفقیت آن، امسال در سطح کشور در حال اجرا می باشد. علاوه بر انعکاس صورتجلسات به ریاست محترم واحد، در صورت نیاز از مدیران واحد نیز دعوت می شود تا در جلسات حضور یابند و به سوالات نمایندگان دانشجویان پاسخ دهند. هر دانشکده یک نماینده منتخب در شورا دارد.

عباس پور از شورای انضباطی دانشجویان به عنوان بخشی از اهرم های نظارت بر اعمال و رفتار دانشجویان یاد کرد و گفت: این شورا به تخلفات دانشجویان در حوزه های آموزشی، مالی و رفتاری می پردازد. بر اساس گزارش روسای محترم دانشکده ها و معاونان محترم دانشکده ها، دانشجوی مزبور دعوت می شود. دفاعیه اخذ می شود و روال بررسی و تعیین حکم و اجرا دقیقاْ طبق آیین نامه مربوطه انجام می گیرد. مجازی شدن کلاسها و امتحانات چالش های جدیدی را برای این شورا ایجاد کرده است که با مذاکره و مباحثه اعضای محترم شورا به خوبی رفع شده اند.

وی خوابگاهها را از جمله امور بسیار مهم دانشجویی به ویژه برای دانشجویان غیربومی دانست و بیان کرد: با توجه به حضور دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی برای دروس بیمارستانی خود و سایر رشته ها برای دروس عملی خود، خوابگاه های دانشجویی در دو سال گذشته با ظرفیت کم به لحاظ رعایت پروتکل های بهداشتی فعال بوده اند. اما با توجه به اینکه خوابگاه امامیه با ظرفیت اسکان حدود ۳۴۰ نفر دانشجو، ساختمان قدیمی دارد و با توجه به عنایت معاون محترم فرهنگی دانشجویی دانشگاه آقای دکتر جهان بین و تامین وامهای لازم، خوابگاه امامیه از ابتدای مهر برای باز سازی تعطیل بوده است تا با بهینه سازی امور تاسیساتی و تجهیزاتی از قبیل گرمایش، سرمایش، تامین آب گرم، تامین اجاق گاز های استاندارد و ترموکوبل دار و تعویض تشک های فرسوده و نقاشی کامل ساختمان و بهینه سازی سیستم روشنایی خوابگاه ان شاء ا..... فضای مطلوب تر و بهتری را برای دانشجویان غیر بومی فراهم کنیم.

ایشان همچنین بازسازی بوفه های خواهران و برادران در پردیس شهید سلیمانی دانشگاه را از فعالیت های دیگر این بخش عنوان کرد و گفت: با توجه به گلایه های دانشجویان در مورد نازیبایی و آشفتگی ظاهر بوفه های مزبور و نبود تهویه مناسب و وجود بوی شدید و آزار دهنده پخت غذا در سالن ها، طرح باز سازی بوفه ها به تایید ریاست محترم واحد و هیات رئیسه رسیده و بررسی های کارشناسی و فنی لازم توسط کارشناسان حوزه های عمرانی و تغذیه و بهداشت دانشگاه انجام گرفته و برای انتخاب پیمانکار و اجرا به کمیسیون واحد ارجاع شده است که امیدواریم به زودی اجرایی گردد و دانشجویان فضای جدیدی را در سالن های غذاخوری مرکزی شاهد باشند.

عباس پور همچنین افزود: اقدامات لازم جهت برگزاری مناقصه واگذاری بوفه ها و مزایده واگذاری انتشارات ها انجام گرفته و آگهی شده است و قرار است پیمانکار مناسب از طریق کمیسیون معاملات واحد انتخاب و معرفی شود و مراتب واگذاری سلف سرویس ها به بخش خصوصی نیز به معاونت محترم توسعه مدیریت و منابع ارسال شده است که امیدواریم به زودی مناقصه لازم برگزار و پیمانکار مناسب انتخاب شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد تفکیک اموردانشجویی واحد علوم پزشکی را از جمله اقدامات مهم این بخش دانست و اظهار کرد: با توجه به تفکیک واحد علوم پزشکی از واحد مشهد، پس از انجام بررسی های لازم، کارشناس دانشجویی از واحد قوچان جذب و پس از آموزشهای لازم در واحد مشهد، اموردانشجویی واحد پزشکی در همه حوزه های فوق الذکر تحویل ایشان گردید. در این خصوص جلسات متعددی با معاونت محترم دانشجویی واحد پزشکی و معاونت محترم توسعه مدیریت واحد پزشکی برگزار شده و مساعدتهای لازم انجام شده است.